Home

NL

EN

Home Programma Nieuws & Blogs Over land art Nieuwsbrief Verslagen Over Land Art Lives

NL

EN

Nobuo Sekine, Phase—Mother Earth. Installation view, 1st Kobe Suma Rikyū Park Contemporary Sculpture Exhibition,1968. Photo: Osamu Murai © Nobuo Sekine Estate; Courtesy of the Estate and BLUM Los Angeles, Tokyo, New York

Isō—Daichi [Phase—Mother Earth], 1968

Nobuo Sekine

Kunstenaar Sachi Miyachi (zij toont momenteel deze tentoonstelling in Kunstmuseum M.) vertelde ons dat ze tijdens haar studie het project Phase-Mother Earth van de Japanse land art kunstenaar Nobuo Sekine (onderdeel van de beweging Mono-ha) heeft nagemaakt – en dat dat niet makkelijk was. De Mono-ha beweging werd gevormd door Japanse en Koreaanse kunstenaars die hun carriere begonnen in de jaren zestig, die ook daar werden gekenmerkt door protest en experiment. Ze onderzochten het samengaan van natuurlijke en industriele materialen, vanuit het idee dat door de oprukkende industrialisatie het gebruik van traditionele kunstenaarsmaterialen geen zin meer had. De site van Tate meldt: “As the movement gained international recognition, and through its association with arte povera, mono-ha came to be widely respected as a movement that was critically engaged.”

Nobuo Sekine, Phase—Mother Earth. Installation view, 1st Kobe Suma Rikyū Park Contemporary Sculpture Exhibition,1968. Photo: Osamu Murai © Nobuo Sekine Estate; Courtesy of the Estate and BLUM Los Angeles, Tokyo, New York