Home

NL

EN

Home Programma Nieuws & Blogs Nieuwsbrief Verslagen Over Land Art Lives

NL

EN

The Draw at Sugar House (2003), door Patricia Johansen, foto Martine van Kampen / Land Art Flevoland
19 mei 2024 

Reisverslag: The Draw at Suger House van Patricia Johanson

In Salt Lake City bezoeken Anne en Martine The Draw at Suger House van Patricia Johansen. Uit het verslag van Martine:

Patricia Johansen, The Draw at Sugar House

In een park aan de rand van Salt Lake City bevindt zich dit kunstwerk van Patricia Johansen, dat ook mooi aan bod komt in de de tentoonstelling en het symposium Groundswell van het Nasher Sculpture Center begin dit jaar. Deze Amerikaanse kunstenaar bestrijkt weer net een ander gebied van de land art: een vorm waarin ecologie centraal staat. Het gaat haar niet zozeer om het ervaren van landschap of natuur, maar om manieren waarop mensen, planten, dieren en natuurlijke systemen samenleven. Haar kunstwerken vormen als het ware een habitat voor verschillende soorten.

Onderdeel van omgeving

In dit kunstwerk zie je dat goed gebeuren. De vorm van de enorme bloem is zowel een plek waar planten zich lekker in kunnen nestelen, als een atrium waar mensen kunnen samenkomen en een overloopgebied voor water dat naar een nabijgelegen beek kan worden afgevoerd als het veel regent. De reusachtige steenrode rotsvormen aan de andere kant van de tunnel doen denken aan een canyon. Ook bovenop de brug is nog een element te vinden dat bij het kunstwerk hoort. Zo voegt het zich met verschillende onderdelen in de omgeving.

Stromingen vinden elkaar

Patricia Johansen maakt met name werk in opdracht, zoals ook veel van de kunstwerken in Flevoland met een kunstopdracht tot stand zijn gekomen. Je zou kunnen zeggen dat de veel vrijere stroming land art en de meer dienstbare kunst in de openbare ruimte elkaar in de jaren tachtig gevonden hebben. Voor land art kunstenaars was het een manier om hun ideeën gefinancierd en uitgevoerd te krijgen, want vanwege de schaal en productie produceer je dit soort kunstwerken niet makkelijk in je eentje.

Vrouwelijke kunstenaars

Wellicht was het voor vrouwelijke kunstenaars ook een manier om überhaupt aan de bak te komen, want de kunstmarkt werd toen sterk door mannen gedomineerd. Kijk en luister daarvoor naar het bijzondere panelgesprek tussen vijf kunstenaars van Groundswell, waaraan Patricia Johansen ook aan deelneemt.

Bekijk hier de andere (visuele) reisverslagen.

The Draw at Sugar House (2003), van Patricia Johansen, Salt Lake City, foto Martine van Kampen / Land Art Flevoland
The Draw at Sugar House, door Patricia Johnson, Foto's Anne Reenders / Kunstmuseum M.