Home

NL

EN

Home Programma Nieuws & Blogs Over land art Nieuwsbrief Verslagen Over Land Art Lives

NL

EN

Foto Jordi Huisman, courtesy Land Art Flevoland
3 oktober 2024 

Programma conferentie Land Art Lives 2024

Internationale conferentie over de toekomst van land art met Humberto Moro van de Dia Art Foundation (VS), Lisa Le Feuvre van de Holt/Smithson Foundation (VS), Britta Peters van Urbane Künste Ruhr (DL) en vele anderen.

Datum: donderdag 3 oktober 2024
Tijd: 10.00 uur (inloop 09.30 uur) tot 17.00 uur, met een uitgebreide lunch en drankje na afloop
Locatie: Agora, Lelystad (op 500 meter van Station Lelystad Centrum)
Kosten: € 75,- per persoon*, inclusief lunch; studenten € 25,- op vertoon geldige studentenkaart
Voertaal: Engels (in sessies met internationale deelnemers zal het centrale deel in het Engels plaatsvinden; in de middag worden ook Nederlandse gespreksgroepen gevormd)

Een ticket kopen is niet meer mogelijk: de conferentie is uitverkocht

Op 3 oktober 2024 vindt Land Art Lives plaats, een internationale conferentie over de toekomst van land art in het Agora Theater in Lelystad. We beginnen de dag met twee internationale sprekers en in de middag parallelle breakout sessies over de toekomst van de land art. De dag wordt voorgezeten door kunsthistoricus Meta Knol. Naast het programma is er veel gelegenheid om andere deelnemers te ontmoeten en je verder te verdiepen in lees- en archiefmateriaal.

Sprekers

Humberto Moro van de Dia Art Foundation (Verenigde Staten) is de programmadirecteur. De Dia Art Foundation is een toonaangevend instituut in de Verenigde Staten dat zich richt op de presentatie en het behoud van iconische werken binnen de land art-beweging. Onder zijn toezicht beheert de Dia Art Foundation enkele van de meest prominente land art-werken, zoals Robert Smithson's Spiral Jetty en Walter De Maria's The Lightning Field. Hij geeft een lezing over de manieren waarop Dia de iconische land art werken in Amerika beheert, de financiering organiseert, zorgt voor een duurzame toekomst van de werken en de collectie bij de tijd houdt. Wat is hun antwoord op de maatschappelijke vraag naar inclusiviteit en hoe bereiken ze nieuw publiek? Naderhand gaat Anja Novak van de Universiteit van Amsterdam met hem in gesprek over de raakvlakken met Flevoland.

Britta Peters van Urbane Künste Ruhr (Duitsland) heeft jarenlange ervaring bij Skulptur Projekte Münster en vertelt over haar programmatische aanpak in het Ruhrgebied. In haar presentatie zal ze haar visie en aanpak delen over kunst in industriële en stedelijke omgevingen. Als artistiek directeur van Urbane Künste Ruhr is Peters sinds 2018 verantwoordelijk voor projecten die de relatie tussen kunst en openbare ruimte versterken. Peters zal dieper ingaan hoe ze kunst verweeft in de transformatie van voormalige industriële landschappen en ingaan op de nauwe samenwerking tussen kunstenaars en de openbare ruimte. Lisa Le Feuvre van de Holt/Smithson Foundation (Verenigde Staten) gaat na afloop met haar in gesprek.

[Lees verder na de foto's]

Humberto Moro, Dia Art Foundation
Britta Peters, courtesy Urbane Künste Ruhr, foto Silke Briel
Lisa Le Feuvre, Holt/Smithson Foundation
Anja Novak, Universiteit van Amsterdam
Meta Knol, foto Rob Overmeer
Martine van Kampen, Land Art Flevoland Foto: Bram Schilling
Anne Reenders, Kunstmuseum M. Foto Erwin Budding

Middagprogramma: vijf breakoutsessies onder begeleiding van Reframing Studio

Tijdens het middagprogramma gaan we met alle aanwezigen in gesprek. Gevoed door de twee keynotelezingen van de ochtend en de uitkomsten van het voorprogramma bespreken we vijf thema’s rondom de toekomst van land art. We hopen er input en inspiratie uit te halen voor toekomstig beleid voor land art in Flevoland en Nederland. Eind september sturen we iedereen met een ticket een mail met het verzoek je breakout sessie-voorkeur aan ons door te geven.

#1 Land art actualiseren

Hoe kun je een land art-collectie meer laten aansluiten bij het nu? Veel land art-werken hebben een permanente status verworven, terwijl het gedachtegoed van deze stroming veel flexibeler en vergankelijker is. Hoe kunnen we land art als stroming openstellen voor andere verhalen, media en makers zonder direct nieuwe omvangrijke kunstwerken te realiseren.

Met:
· Orlando Maaike Gouwenberg (Sonsbeek)
· Alex Hodby (Yorkshire Sculpture Park)
· Marijke Lukowicz (Emscherkunstweg)
· Humberto Moro (Dia Art Foundation)

Deze sessie sluit onder meer aan bij de bijeenkomst Claiming land for art, claiming land through art uit het voorprogramma, waarin verkend werd hoe land art zich verhoudt tot kolonialisme.

#2 Land art bewaren

Land art staat niet los van het museum, maar bevindt zich vaak wel in een opener ruimte en een groter krachtenveld. De zorg en precisie waarmee kunst in een beeldentuin omringd kan worden, is in de openbare ruimte vaak niet voorhanden. Mensen, dieren, planten, paddenstoelen en schimmels hebben het op deze kunstwerken voorzien, en ook vanuit de bodem wordt invloed uitgeoefend. Deze grotere ‘aanslag’ op de kunstwerken biedt misschien ook kansen voor creatieve oplossingen. Hoe behoud je land art, hoe sluiten we aan bij nieuwe erfgoedinzichten en hoe bieden we ruimte aan klimaatverandering?

Met:
· Benno Tempel (Kröller-Müller Museum)
· Simone Vermaat (Rijksdienst Cultureel Erfgoed)
· Lydia Beerkens (Stichting Restauratie Atelier Limburg)
· Anne Reenders (Land Art Lives)

Deze sessie sluit onder meer aan bij de bijeenkomst Kunst in de openbare ruimte door een erfgoedbril uit het voorprogramma. Hierin werd aan het krachtenveld dat land art-werken omringt in kaart gebracht.

#3 Land art en publiek

Land art is vaak buiten de museummuren te vinden. Dat zorgt voor een andere dynamiek met het publiek. De verbondenheid met openbare kunst maakt de stroming laagdrempeliger, en geeft op een bepaalde manier legitimering vanuit ‘de publieke zaak’. Toch kent ook de kunstwereld van land art een zekere waarde toe. Hoe vind en bereik je publiek bij land art en zijn er mogelijkheden voor nieuwe vormen van betrokkenheid vanuit het publiek?

Met:
· Mieke Conijn (IJsselbiënnale)
· Suzanne Sanders (Gemene Grond)
· Rubiah Balsem (Studio Balsem)
· Vincent de Boer (Stroom Den Haag)

Deze sessie sluit onder meer aan bij de bijeenkomst rondom Park in het Water van Vito Acconci Studio in Den Haag uit het voorprogramma. Hierin werd de methode emotienetwerken gebruikt om het publiek van dit kunstwerk te doorgronden.

#4 Kennis over land art

Omdat land art een kunstvorm is die disciplines verbindt – kunst, erfgoed, natuur, landschap en planologie – en binnen al die disciplines een niche vormt, is de kennis die erover verzameld wordt niet centraal beschikbaar. Zo afgelegen als de kunstwerken gelegen zijn, zo verspreid is ook de informatie, de expertise en het netwerk rondom land art. Hoe brengen we relevante kennis bij elkaar en hoe houden we de uitwisseling gaande? Biedt dit gegeven aanknopingspunten voor andere, nieuwe vormen van kennisverzameling?

Met:
· Patricia de Vries (Lectoraat Art & Spatial Praxis)
· Rianne Makkink (Studio Makkink & Bey)
· Lisa Le Feuvre (Holt/Smithson Foundation)
· Anja Novak Universiteit van Amsterdam)

Deze sessie sluit onder meer aan bij From Dawn till Dusk: an online encounter between two earthworks by Robert Smithson uit het voorprogramma. Hierin werden de nieuwe media van deze tijd ingezet om verbindingen in tijd en plaats tot stand te brengen.

#5 De ruimtelijke toekomst

Waar en wanneer is er ruimte voor nieuwe land art? Het lijkt geen gunstige tijd voor grote kunstopdrachten. Toch is land art bij uitstek geschikt om actuele onderwerpen als klimaat, voedsel- en energietransitie en nationaal ruimtegebruik te adresseren. Nederland wordt de komende periode ruimtelijk gezien flink onder handen genomen. Zijn er daarbinnen ontwikkelingen of kansen die perspectief bieden?

Met:
· Marjolijn Dijkman (kunstenaar)
· Johannes Hedinger (Land Art Safiental)
· Britta Peters (Urbane Künste Ruhr)
· Anne-Marie van der Weide (Mecanoo)

Deze sessie sluit onder meer aan bij de Flevolab Tour van het voorprogramma, waarin we een aantal locaties in Flevoland bekeken die inhoudelijk interessant zouden zijn voor een kunstwerk.

Tijdschema van de dag

Ochtendprogramma
09:15 Inloop met koffie en thee
10:00-10:15 Opening Land Art Lives door dagvoorzitter Meta Knol
10:15-10:30 Introductie Land Art Lives door Martine van Kampen en Anne Reenders
10:30-11:40 Lezing door Humberto Moro (Dia Art Foundation) met aansluitend een gesprek met Anja Novak (Universiteit van Amsterdam)
11:40-12:00 Koffiepauze
12:00-13:10 Lezing door Britta Peters (Urbane Künste Ruhr) met aansluitend een gesprek met Lisa Le Feuvre (Holt/Smitshon Foundation)
13:15–14:00 Lunch
Middagprogramma
14:00-15:45 Breakoutsessies onder begeleiding van Reframing Studio
#1 Land art actualiseren
#2 Land art bewaren
#3 Land art en publiek
#4 Kennis over land art
#5 De ruimtelijke toekomst
15:45-16:00 Korte pauze
16:00–17:00 Plenaire sessie onder leiding van Meta Knol
17:00–18:00 Borrel

.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van Land Art Lives? Schrijf je in voor de Land Art Lives nieuwsbrief en we sturen je updates en verslagen van de voorprogramma's en de conferentie. Na 3 oktober blijf Land Art Lives-website als platform voor land art bestaan. In 2025 staan nieuwe activiteiten op het programma.

* Lukt het je niet om de reguliere prijs te betalen? Neem contact met ons op en we zoeken naar een oplossing.